Hva koster en begravelse?
Priser 2023 - Mange valgmuligheter - vi orienterer
Her finner du de fleste av våre priser og noen priseksempler. Prisene varierer utfra sted og omfang.
Ta kontakt med oss for å få mer spesifikk informasjon.
For kommunale avgifter vises det til kirkevergens egne prislister
Norske kommuner stiller gravplass gratis til disposisjon for sine innbyggere i 20 år. Ledige plasser kan i noen tilfeller reserveres. Norske kommuner har egne takster for å avgi gravplass til andre enn sine egne innbyggere.
Du får full oversikt over kostnader, og vi bistår med å søke tilskudd
Prisen på en begravelse eller bisettelse varierer ut ifra hvilke produkter og tjenester som velges. Begravelsesbyråets honorar varierer ut ifra arbeidets omfang. Hos oss ligger honoraret vanligvis et sted mellom 1500 og 6000 kroner. Vi er svært beviste vårt ansvar når vi veileder mennesker i en sårbar situasjon slik at man det tas gjennomtenkte valg innenfor de rammene man er komfortable med. Derfor har vi et bredt spekter av ulike produkter og løsninger for en verdig og fin gravferd.
Allerede ved første planleggingssamtale gis et komplett prisoverslag. På denne måten sikrer vi at dere som pårørende har full kontroll og forutsigbarhet.
Vi hjelper familier med å søke behovsprøvd støtte til gravferd og transportstøtte via NAV. Dette gjør at familien kan være trygg på å få de tilskuddene man eventuelt har krav på.
Informasjon om begravelsesvalg.no
Priseksempler - maksimumspris og minimumspris
Disse to priseksemplene nedenfor er først og fremst satt opp for å gjøre det enkelt å sammenligne våre priser med prisene hos andre begravelsesbyråer.
Merk at eksemplene ikke inkluderer alle kostnader som vanligvis påløper ved gravferd, og at det kan være stor variasjon på de ulike punktene – noe vi vil gi dere utfyllende informasjon om under møtet for planlegging av begravelsen. Våre gravferdskonsulenter vil være behjelpelige med å foreslå alternativer.
Det er også greit å merke seg at gravferdsseremoni er inkludert i begge priseksemplene, men at gravferd også kan gjennomføres uten seremoni. I tilfelle vil kostnaden ofte bli lavere enn det som kommer frem av eksempelet nedenfor.
Tjeneste | Minimum | Maksimum |
Kiste inklusiv svøp og utstyr | 5200 | 28000 |
Stell og nedlegging i kiste | 1400 | 3500 |
Henting transport avdøde fra dødssted til bårerom | 2700 | 5900 |
Evt. transport av tom kiste til dødsstedet, hvis avtalt 1290 | ||
Transport av kiste til seremoni - videre til gravsted/krematorium | 2600 | 6800 |
Transport av utstyr/mannskap til seremoni (kirke/kapell etc.) hvis nødvendig 1490 | ||
Assistanse i seremonien (kapell/kirke/seremonirom) | 2200 | 6500 |
Dødsannonse i Harstad tidende, minste |
1800 | 7500 |
Lys / pynteutstyr i seremonien (kapell/kirke/seremonirom) | 790 | 1390 |
Programhefter til seremonien, 30 stk | 490 | 1500 |
Kistedekorasjon på kisten med bånd | 698 | 6000 |
Administrasjonskostnad, avgiftspliktig | 890 | 2940 |
Byråets honorar, avgiftsfri del | 590 | 980 |
Byråets honorar, utenfor avgiftsområde (seremonielle tjenester) | 1590 | 3950 |
Sum kostnad for minimum / maksimumspris |
20.948 | 74.960 |
Mva er inkludert i de priser dette er pålagt.
Vi gjør oppmerksom på at verken minimumspriser eller maksimumspriser har med alle punkter som er vanlig i en gravferd. De fleste gravferder havner prismessig et sted imellom min og maksimumspris. Alt etter hvilke tilvalg som gjøres.
Mannskapspriser
Type | Pris |
Transport av tom kiste til institusjon | 1290 |
Vår timepris på alle tjenester | 900 |
Mannskapspris ved overføring av kiste, 1 assistent | 900 |
Henting avdøde i hjemmet dagtid (2 mann) | 4600 |
Henting avdøde i hjemmet (2 mann) kveld/helg | 6400 |
Henting avdøde på institusjon/sykehus | 2900 |
Assistanse i seremonien, 1 assistent | 3900 |
Assistanse i seremonien, 2 assistent | 4800 |
Assistanse i seremonien, flere enn 2 assistenter | 6500 |
Assistanse ved urnenedsettelse | 1800 |
Bærere ved seremonien, behov for innleide, pr. stk. | 1800 |
Meldinger til de offentlige kontorer | 900 |
Tilrettelegging og assistanse ved syning dagtid (08:00-16:00) | 1800 |
Tilrettelegging og assistanse ved syning (Kveld/helg/natt) | 2400 |
Hjemmekonferanse kveld/helg (tillegg til honorar) | 1800 |
Sjåfør ved langkjøring, pr. time | 900 |
Bårebilpriser
Type |
Pris |
Kjøring seremonisted/krematorium | 3900 |
Kjøring til seremonisted og videre til gravlund | 4200 |
Startgrunnlag bil | 2000 |
Kilometerkostnad | 32 |
Bom og fergeavgifter, inkludert i bilprisen | |
Transport av tom kiste til institusjon | 1290 |
Lengre transportoppdrag (be om fast pris) | |
Egenandel ved transportrefusjon fra Nav | 2699 |
Mva. er inkludert.
Priser musikk – solistinnslag - seremonielle tjenester
Innleid organist, utenom kirke/off. kapell/seremonirom | 3200 |
Leie av musikkanlegg til seremoni (Hvor dette ikke finnes, gratis hos Nathanielsen) | 900 |
Solist * (Varierer mellom 2500-5500) Oppgis ved forespørsel | 3500 |
Leie av Nathanielsen seremonirom dagtid 8-16, (inkl. musikkanlegg, storskjerm, etc.) | 2500 |
Leie av Nathanielsen seremonirom kveld, (inkl. musikkanlegg, storskjerm, etc.) | 3000 |
Leie av Nathanielsen seremonirom helg, (inkl. musikkanlegg, storskjerm, etc.) | 4000 |
Leie av Nathanielsens seremoni og selskapslokale dag (inkl. musikkanlegg, storskjerm, etc.) | 4000 |
Leie av Nathanielsens seremoni og selskapslokale kveld (inkl. musikkanlegg, storskjerm, etc.) | 5500 |
Leie av Nathanielsens seremoni og selskapslokale helg (inkl. musikkanlegg, storskjerm, etc.) | 6500 |
Seremoniledelse ved personlig seremoni (livssynsåpen) | 3900 |
Ledelse Human Etisk Forbund (Ikke medlemmer) (HEFs prisliste) Gratis for medlemmer | 4500 |
*** Honorarer innbefatter følgende: Planleggingssamtalen (dagtid), innhenting av personalia (alle), seremonitype, gravsted, avklaringer om tid/sted og transportmessige detaljer, seremoniplanlegging, valg av kiste/urne, blomster, program, oppsett av kunngjøring (dødsannonse), valg av prest/seremonileder, avklare økonomiske forhold, valg av gravstøtte/inskripsjon/ventetegn, tilrettelegging for minnesamvær, gjennomgang alle nødvendige skjemaer, signaturer, utleggskostnader for leverandører etc. Det innbefatter også etter planleggingssamtalen følgende: Ordne gravsted, ordne prest/seremonileder/musikere, hente/bringe papirer, blant annet legeerklæring, ordne med urnenedsettelsen, skaffe noter, lage musikklister ved digital musikk, bestille blomster, korrektur på blomster og bånd, bestille program, bestille kunngjøringer, opprette minneside og bestille alt som vi har blitt enige om i planleggingssamtalen. I tillegg til dette så dekker også administrasjonskostnadene følgende felleskostnader: Lokaler, vaktordning, kontorrekvisita, trykksaker, egenreklame, IT, maskin og programvare, porto, telefon, regnskap, revisjon etc.
Fra 2020 har vi dessverre sett oss nødt til å ha en egen post på alle våre dødsfall for hygieneartikler for å forhindre smitte.
* Når solist leies, inkluderes også solist som forsanger til eventuelle salmer. Antall solosanger er valgfritt. Noen solister tar andre satser enn oppgitt, men dette vil det evt. varsles om ved bestilling